فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 46 (بهار 1401)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 46 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدمهدی موسوی نژاد، جواد سلیمانی امیری* صفحات 7-26

    این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی، تاثیر ارزش های معنوی را بر جریان عدالت اقتصادی و نیز نقش شکل گیری عدالت اقتصادی را در اعتلای ارزش ها به عنوان بخشی از وضعیت فرهنگی تاریخ عصر نبوی مورد تحقیق قرار می دهد. برای تحلیل، از مفهوم ارزش در دانش روانشناسی اخلاق بهره گرفته شده و چینش مطالب با استفاده از مبحث عوامل انگیزشی در این دانش، رقم خورده است. ضمن آنکه پیش فرض کلامی روشنی داشته و اطلاعات با در نظر گرفتن نقش هدایت گری رسول الله (ص) در تقویت باور و امید نسبت به هدایت تشریعی الهی، طرح گردیده اند. نتیجه چنین شد که ابتدا عدالت اقتصادی در عصر نبوی با واسطه ایجاد ارزش های معنوی در اثر تبلور باور نسبت به هدایت تشریعی الهی رخ داده و از سوی دیگر، این توان را داشت که مجددا با تقویت باور فوق و تقویت بنیان حاکمیت توحیدی، زمینه ساز اعتلای ارزش ها گردد.

    کلیدواژگان: نسبت، عدالت اقتصادی، ارزش، اعتلای ارزش ها، عصر نبوی
  • جواد امین خندقی، ابراهیم محمدزاده مزینان* صفحات 27-48

    هنر یکی از مهم ترین جنبه های تمدن است. تحقق تمدن اسلامی نیاز به هنر دینی تمدن ساز نیز دارد. هنر دینی را می توان از منظرهای مختلفی همچون متون دینی تعریف کرد. در این پژوهش، برای رسیدن به مولفه های هنر دینی تمدن ساز، کتاب «عیون اخبار الرضا» انتخاب شده است. در این نوشتار، با بهره گیری از روش گردآوری کتابخانه ای و تحلیل کیفی، پس از بیان چارچوب نظری، مبتنی بر کتاب عیون اخبار الرضا، مولفه های هنر دینی تبیین می شود. نتایج نشان می دهد که هنر دینی معیار، مبتنی بر توحیدگرایی و خدامحوری شکل می گیرد و باید بر اساس شرع و معیارهای موجود در متون اصیل دینی به وجود آید. همچنین باید تداعی کننده نمادها و مظاهر دینی باشد و زیبایی اصیل را نمایان سازد. حاصل این نگاه می تواند ملاکی برای ارزیابی آثار هنری در زمان گذشته و حال و همچنین ارایه الگو با در نظر داشتن جنبه های تمدنی برای برون رفت از وضعیت موجود باشد.

    کلیدواژگان: هنر معیار، تمدن اسلامی، هنر اسلامی، امام رضا، عیون اخبار الرضا
  • مهدی سلیمانی آشتیانی*، محمدهادی خالقی صفحات 49-74

    مذهب دولت عیونی بحرین، بر اساس داده های تمدنی و به روش صرفا «تاریخی» مسیله این پژوهش است؛ چیزی که محل اختلاف تاریخ نگاران معاصر است. در نیمه اول سده پنجم ق، با ضعیف شدن قرامطه، قبیله عبدالقیس توانست حکومت عیونیان (647 - 469 ق) را به عنوان یک حکومت مستقل بومی شیعی، با حمایت نظام قدرتمند قبیله ای و بهره گیری از کمک دولت های عباسی و سلجوقی در ناحیه بحرین قدیم (تاریخی) تشکیل دهد. برخی شواهد تمدنی همچون: نام گذاری ها، کتیبه مناره مسجد جامع الخمیس، سکه‏ های به جای مانده از عهد عیونی با نگاشته های صریح شیعی و وجود شاعری شیعی در دربار آنها که قصاید اهدایی و مناسبتی فراوانی از او برجاست از شواهد و ادله تشیع رسمی دولت عیونی است.

    کلیدواژگان: تاریخ تشیع، بحرین تاریخی، دولت عیونی، قبیله عبدالقیس
  • طیبه پیشرو، علی اکبر جعفری*، اصغر فروغی ابری صفحات 75-90

    تشکیل دولت صفویه در سال 907 ق در ایران از مهم ترین اتفاقاتی است که منجر به فراگیر شدن مذهب تشیع در ایران گردید. فقهای شیعه برای گسترش فقه شیعه و تدوین آن تعاملات متعددی با هم داشتند. این تعامل شامل ارتباطات دو سویه ای شد که بین آنها در شیونات مختلف وجود داشت. این پژوهش که به صورت توصیفی و تحلیل منابع مختلف کتابخانه ای انجام گرفت، تعاملات فقهای شیعه از دوره شاه عباس اول تا پایان صفویه (1135 - 996 ق)، را مورد واکاوی قرار داد. حاصل این تعاملات که به صورت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همانند تدریس و صدور اجازه نامه، نوشتن شروح و اجوبه ها، تدریس کتب یکدیگر، وصلت ها و موارد دیگر صورت گرفت، ترویج و گسترش فقه شیعه و تثبیت هویت شیعی در عصر صفویه بود. در این پژوهش سوال اصلی این است که شیونات مختلف تعامل میان فقهای عصر صفویه (1135 - 996 ق) به چه صورت هایی بود؟

    کلیدواژگان: تعامل اجتماعی فقها، تعامل فرهنگی فقها، دولت صفویه، هویت شیعی، اجازه نامه ها
  • شهریار شکرپور*، عباس اکبری، سید محمد میرشفیعی صفحات 91-110

    طبق نظریه انتقال فناوری زرین فام از شیشه روی سفال، تکنیک زرین فام در قرن دوم ق ابتدا توسط شیشه گران در مصر به کار گرفته شده و سپس این فناوری به تدریج از مصر به سوریه، عراق و ایران منتقل و توسط سفالگران عراقی در قرن سوم ق بر روی سفالینه ها انتقال داده شده است. از طرفی رساله «الدره المکنونه» تالیف جابر ابن حیان در قرن دوم ق نگاشته شده و مشتمل بر دستورالعمل های متعدد در خصوص زرین فام است. بنابراین در این پژوهش، به تحلیل نظریه فوق و تطبیق آن با رساله «الدره المکنونه» پرداخته خواهد شد. یافته ها نشان می دهد انتقال زرین فام از شیشه روی سفال هم راستا با دستورالعمل های رساله بوده، بدین معنا که فناوری زرین فام ابتدا توسط شیشه گران ابداع و سپس سفالگران نیز از آن الگوبرداری کرده اند. اما نتایج پژوهش و تحلیل تاریخی رساله، تطابق با نظریه فوق را در بعد مکانی مورد تایید قرار نمی دهد.

    کلیدواژگان: شیشه زرین فام، سفال زرین فام، خاستگاه زرین فام، الدره المکنونه، جابر ابن حیان
  • نبی سنجابی، فریناز هوشیار*، ناصر جدیدی صفحات 111-128

    نقش، جایگاه و کاربرد نمادها را در زندگی انسان ها نمی توان نادیده گرفت. نمادها در طول تاریخ و در همه جوامع بشری حضور داشته اند. نماد نشانه اندیشه، شیء، مفهوم، چگونگی و جز این ها است، پدیده ای ملموس و قابل مشاهده که نماینده چیزی جز خودش بوده یا بر چیز دیگری جز خود دلالت دارد. تکرار نمادها و نشانه ها معنا و احساس هویت خاص فرهنگی و اجتماعی را تقویت می کنند. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم فرهنگ سازی است که می تواند با استفاده از نمادها ارزش های جدیدی را خلق یا تقویت کند. معاویه با بهره گیری از نمادهای تبلیغاتی توانست نتیجه نبرد صفین را، که واقعه ای تاثیرگذار و نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود، به نفع خویش تغییر دهد. نتایج پژوهش حاضر که با رویکردی توصیفی - تحلیلی نمادهای تبلیغاتی معاویه در نبرد صفین را مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد که معاویه از نمادهای تصویری مانند قرآن، پیراهن خونین عثمان و انگشت بریده همسر عثمان و نمادهای کلامی و گفتاری چون خون خواهی عثمان، متون مقدس (روایات و قرآن) و القاب برای مشروعیت دینی و سیاسی خویش بهره برداری کرد که نتیجه آن، ایجاد تفرقه در سپاه عراق، بروز حکمیت و پیروزی معاویه بود.

    کلیدواژگان: نماد تبلیغاتی معاویه، نبرد صفین، نمادهای کلامی در صفین، نمادهای گفتاری در صفین
  • مهدی علیجانی، محبوبه شرفی* صفحات 129-154

    با توجه روزافزون مسلمانان به علم جغرافیا در قرن سوم هجری، تالیف آثار در این زمینه افزایش یافت؛ از آن جمله، کتاب «مختصر البلدان» ابن واضح یعقوبی، مورخ و جغرافی دان شیعی ایرانی است. وی علاوه بر تاریخ نگاری عمومی از پیشگامان جغرافی نگاری نیز به شمار می رود. در این پژوهش، تلاش می شود با روش تاریخی و رویکرد توصیفی - تحلیلی و نیز تعیین معیارهایی نظیر گونه شناسی، شیوه و ویژگی های جغرافی نگاری به واکاوی جغرافی نگاری یعقوبی در این کتاب پرداخته شود. بر اساس یافته ها، وی پیرو مکتب عراقی بوده و کتابش ازنظر گونه شناسی به علت تمرکز بر «خراج و نژاد» به جغرافیای اقتصادی و انسانی نزدیک تر است؛ ضمن آنکه از شیوه جغرافی نگاری ایرانی با رعایت مقتضیات مکتب عراقی پیروی کرده است. ویژگی های جغرافی نگاری یعقوبی نیز شامل نیاوردن نقشه، خردگرایی، دوری از عجایب نگاری و دخالت ندادن نگرش مذهبی اش (تشیع امامی) در جغرافی نگاری است. ازنظر منابع اطلاعاتی نیز وی بر مشاهدات و مسموعات خود متکی بوده و جزو پیشگامان این عرصه است.

    کلیدواژگان: یعقوبی، مختصرالبلدان، جغرافی نگاری
|
  • Seyyed Mohammad Mehdi Musavi Nezhad, Javad Soleimani Amiri* Pages 7-26

    Adapting a descriptive and analytical approach, this article investigates the impact of spiritual values on the flow of economic justice and the role of economic justice in the promotion of values as part of the cultural situation in the history of the Prophetic era. For analysis, the concept of value in ethical psychology has been used and the content has been formed using the motivational factors in this field. At the same time, it has a clear theological premise and the information is designed by considering the guiding role of the Prophet (PBUH) in strengthening the belief and hope in the divine legislative guidance. The results showed that economic justice in the prophetic age occurred through the creation of spiritual values due to the crystallization of belief in divine legislative guidance. It also had the ability to strengthen the above belief and strengthen the foundation of the monotheistic sovereignty to prepare the ground for the exaltation of values.

    Keywords: Ratio, Economic Justice, Value, Exaltation of Values, Prophetic Age
  • Javad Amin Khandaghi, Ebrahim Mohammadzadeh Mazinan* Pages 27-48

    Art is one of the most important aspects of civilization. The realization of Islamic civilization also requires the civilization making religious art. Religious art can be defined from different perspectives such as the religious texts. In this research, in order to reach the components of civilization making religious art, the book  of "Ayoun Akhbar al-Reza" has been selected. In this article, the library resources has been used and a qualitative data analysis method has been implemented. After stating the theoretical framework, based on the book, “Ayoun Akhbar al-Reza”, the components of religious art are explained. The results show that the religious art is based on monotheism and God-centeredness and it should be created based on the Sharia and the criteria in the original religious texts. It should also be the reminiscent of religious symbols and manifestations and should display genuine beauty. The result of this view can be a criterion for evaluating works of art in the past and present. It could provide a model by considering the aspects of civilization to get out of the current situation.

    Keywords: Art, Islamic Civilization, Islamic Art, Imam Reza, Ayoun Akhbar al-Reza
  • Mehdi Soleimani Ashtiani*, Mohammad Hadi Khaleghi Pages 49-74

    The religion of the Uyunid government of Bahrain, based on civilizational data and in a purely "historical" way, is the subject of this research. This issue has been under dispute among the contemporary historians. In the first half of the fifth century (AH), with the weakening of Qaramata, the Abdul Qais tribe was able to establish the Uyunid rule (469-649 AH) as an independent indigenous Shiite government, with the support of a strong tribal system and the help of the Abbasid and Seljuk governments in the historic region of Bahrain.  Some evidence of civilization such as: giving names, minaret inscription of Al-Khamis Grand Mosque, coins from the Uyunid era with explicit Shiite inscriptions and the presence of a Shiite poet in their court  are among the official Shiite evidence of the Uyunid government.

    Keywords: History of Shiism, Historic Bahrain, Uyunid Government, Abdul Qais Tribe
  • Tayyebeh Pishro, Ali Akbar Jafari*, Asghar Foroughi Abri Pages 75-90

    The formation of the Safavid state in Iran in 907 (AH) is one of the most important events that led to the spread of Shiism in Iran. Shiite jurists had several interactions with each other to develop and compile the Shiite jurisprudence. This interaction involved two-way communication that existed between them in different ways. This research, which was carried out descriptively and by analyzing various library sources, analyzed the interactions of Shiite jurists from the period of Shah Abbas I to the end of the Safavid period (996 -1135 AH). The result of these interactions, which took place politically, socially and culturally, such as teaching and issuing licenses, writing explanations and answers, teaching each others' books, marriages and other cases led to the promotion and expansion of Shiite jurisprudence and the establishment of Shiite identity in the Safavid era. In this research, the main question is "what were the different aspects of interaction between the jurists of the Safavid era (996 -1135 AH)?"

    Keywords: Interaction, Jurists, Shiites, the Safavids
  • Shahriar Shekarpour*, Abbas Akbari, Seyyed Mohammad Mirshafiee Pages 91-110

    According to the theory of transfer of Zarrinfam technology from glass to pottery, Zarrinfam technique was first used by the glassmakers in Egypt in the second century (AH) and then this technology was gradually transferred from Egypt to Syria, Iraq and Iran. It has been transferred by the Iraqi potters to the potteries in the third century (AH). The treatise "Al-Durrah Al-Maknuna" written by Jabir Ibn Hayyan was written in the second century (AH) contained various instructions regarding Zarrinfam. Therefore, in this research, the above theory will be analyzed and compared with the treatise "Al-Durrah Al-Maknuna". The findings show that the transfer of Zarrinfam from glass to pottery is in line with the instructions of the treatise, meaning that Zarrinfam technology was first invented by the glassmakers and then modeled by the potters. However, the results of research and historical analysis of the dissertation do not confirm with the above theory in the spatial dimension.

    Keywords: Zarrinfam Glass, Zarrinfam Pottery, Zarrinfam Origin, Al-Durrah Al-Maknuna, Jaber Ibn Hayyan
  • Nabi Sanjabi, Farinaz Hoshyar*, Naser Jadidi Pages 111-128

    The role, place and use of symbols in human life can not be ignored. Symbols have existed throughout the history and in all the human societies. The symbol is a sign of thought, object, concept, how, and so on, a tangible and observable phenomenon that represents something other than itself or signifies something other than itself. Repetition of symbols and signs reinforces the meaning and sense of a specific cultural and social identity. Advertising is one of the most important cultural tools that can create or reinforce new values by using symbols. By using propaganda symbols, Mu'awiyah was able to change the outcome of the battle of Safin, which was an influential event and a turning point in the history of Islam, in his favor. The results of the present study, which examines Mu'awiyah's propaganda symbols in the battle of Safin with a descriptive-analytical approach, show that Mu'awiyah uses visual symbols such as the Qur'an, the Uthman's bloody shirt and  cut finger, and verbal  symbols such as the Uthman's bloodlust, the sacred texts (narrations and the Qur'an) and the titles for his religious and political legitimacy, which resulted in the division of the Iraqi army and consequently his conquest and victory.

    Keywords: Symbol, Propaganda, Battle of Safin, Mu'awiyah, Ali (AS)
  • Mehdi Alijani, Mahboubeh Sharafi* Pages 129-154

    Due to the increasing attention of Muslims to the science of geography in the third century (AH), the writing of works in this field increased; Among them is the book "Mokhtasar Al-Boldan" by Ibn Wazih Ya'qubi, an Iranian Shiite historian and geographer. In addition to general historiography, he is one of the pioneers of geography writing. In this research, an attempt is made to analyze the Ya'qubi geography writing in this book using a historical method and a descriptive-analytical approach. Some determining criteria such as typology, method and characteristics of geography are also examined. According to the findings, he is a follower of the Iraqi school, and his book is typologically closer to economic and human geography due to its focus on "tribute and race". At the same time, it has followed the Iranian geographical style by observing the requirements of the Iraqi school. Characteristics of Ya'qubi geography writing also include not bringing maps, rationalism, avoiding miracles and not interfering with his religious attitude (Imami Shiism) in geography. In terms of information sources, he relies on his observations and hearings and is one of the pioneers in this field.

    Keywords: Ya'qubi, Mokhtasar Al-Boldan, Geography Writing